S6
China Vision
etusivullesivun alkuunedellinenseuraava



Chaoke/BMDC
Kuva: Beijing Municipal Bureau of Culture

KAHLEETON MATKA

 

Tänä syksynä neljättä kertaa järjestetty Kiinalaisen kulttuurin festivaali tuo taiteen eri alojen avulla kosketuspintaa kiinalaiseen mielenmaisemaan. Festivaalin mukana Suomeen saapui myös Beijing Modern Dance Company, yksi kiinalaisen nykytanssitaiteen uranuurtajista. BMDC:n China Vision -esitys nähtiin Helsingissä Stoassa sekä Tampereella Hällä-näyttämöllä. Se tarjoili katsojilleen vaikuttavan kattauksen taidokasta tanssia ja värikylläistä visuaalisuutta täyttäen sekä tanssiyleisön että kiinalaisesta kulttuurista kiinnostuneiden odotukset.

China Vision koostuu kahdesta erillisestä kokonaisuudesta, joista ensimmäinen, Lupaus - Keskiyön sade, käsittelee elämän ja kuoleman yhteyttä viidessä soolotanssissa. Jokainen soolo esittää yhden elävän olennon - kukan, ruohonkorren, kalan, linnun ja hyönteisen - elinkaarta syntymästä kuolemaan, toiveikkuudesta epätoivoon elämän hetkellisyyden piirtyessä esiin. Liikekieli sooloissa on hienovaraista, vahvasti kiinalaisesta perinteestä ammentavaa, mutta myös länsimaisen nykytanssin materiaalia on hyödynnetty. Vaikka soolot rakentuvat pohjimmiltaan selkeän yhdenmukaiselle liikemateriaalille, on niistä jokaiseen saatu vangittua kunkin hahmon erityinen olemus. Tässä auttavat myös mielikuvituksellinen, kirkkailla väreillä ja erilaisilla materiaaleilla leikittelevä puvustus ja rekvisiitta. Sooloista muotoutuva kokonaisuus on tunnelmien moninaisuudesta huolimatta eheä, ja lopun lyhyehkö ryhmäkohtaus tiivistää tunteen "jälleensyntymän ikuisen lupauksen" lunastamisesta.

Kokonaisuudesta nousevat parhaiten esiin kukan ja linnun soolot - osittain osuvien puvustustensa myötävaikutuksella. Sinisen tyllimeren keskeltä kuoriutuva tanssija pukee upeasti kuviksi ja tunteiksi kukan lyhyen elon puhkeamisesta kuihtumiseen. Surumielinen musiikki ja tanssijan vahva eläytyminen ovat värisyttävä yhdistelmä. Lintu taas yllättää voimallisuudellaan. Liikkeiden määrätietoisuus tuo mieleen taistelulajit, ja lopun yllättävä kaatuminen, kuin suoraan alas lavalta, saa yleisön kohahtamaan. Myös hyönteisen soolossa yleisö saa pidättää hengitystään matalalla roikkuvan, lavan levyisen trapetsin kolahdellessa uhkaavasti kulisseihin. Trapetsilla keinuen tapahtuva soolo on kuitenkin mielikuvituksellisuudessaan yksi esityksen kohokohdista ja osoitus koreografi Gao Yanjinzin hämmästyttävän kekseliäästä luovuudesta.

Illan toinen kokonaisuus, Hu Lein koreografioima Kahleeton matka, kertoo tanssin keinoin vanhan tarinan myyttisestä, valtavasta kalasta, joka muuttuu valtavaksi linnuksi. Ensin tummiin puetut tanssijat liikkuvat tavalla, joka tuo mieleen tai chin ja locking-tanssityylin yhdistelmän. Ryhmä tanssii saumattoman yhtäaikaisesti, ja kiehtovan minimalistinen koreografia soljuu eteenpäin kuin kala vedessä. Kalan metamorfoosi linnuksi tapahtuu vähitellen, yhden miehen tanssiman, maltillisen taiturillisen soolo-osion toimiessa käännekohtana. Sen jälkeen lavan täyttävät yksitellen oikealta esiin ilmestyvät - nyt valkopukuiset - tanssijat viuhkojen kera. Tanssijat toistavat rauhallista sarjaa lipuen lavan läpi kuin pilvi ja katoavat sitten vasemmalle. Kerta kerralta tanssin tunnelma kasvaa, viuhkat suhahtelevat ja napsahtelevat piirtäen yhä laajempia kaaria, eikä tanssijoiden virta tunnu ehtyvän. Kokemus on meditatiivinen.

Beijing Modern Dance Companyn tanssijoiden tanssitekniikka on ymmärrettävästi huippuunsa hiottua ja liikelaajuudet ovat huikeita. Tekemisen tasaisen varmuuden vuoksi - tai ansiosta - yksikään tanssijoista ei erotu joukosta oikeastaan edes ensimmäisen osan sooloissa. Tämä luo vaikutelman tanssin ensisijaisuudesta; tanssijat ovat vain taiteen välikappaleita, yhteinäinen suurempaa tarkoitusta palveleva ryhmä. Myös ilmaisussa on tunnuttu pyrkivän yhtenäisyyteen. Vaikka kaikkien tanssijoiden läsnäolo lavalla onkin lähes käsinkosketeltavan intensiivistä, vaikuttavat he silti hiukan persoonattomilta. Ainoastaan yksi naisista hymyilee tanssiessaan aivan aavistuksen verran. Hän nousee välittömästi esiin muiden vakavien ilmeiden keskeltä ja vaikuttaa säteilevän hiljaista iloa. Hänessä kulminoituu lopulta kaikki se liikkeen, puvustuksen, valojen ja musiikin yhteydestä syntyvä harmoninen kauneus, mitä China Vision tarjoaa.

 

Anni Pilhjärta

 
etusivullesivun alkuunedellinenseuraava     

 

Untitled Document
Siirry sivulle...
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
21 22 23              


Satyyri III.07

Satyyri III.07
Tekijänoikeus © 2007, Verkkolehti SATYYRI
Kaikki oikeudet pidätetään

Satyyri III.07
Copyright © 2007, SATYYRI Webzine
All rights reserved

Posti / Mail: webmaster âe satyyri.net

Satyyri on taloudellista voittoa tavoittelematon, julkiseen käyttöön suunnattu verkkojulkaisu. Kuvamateriaalin tekijänoikeudet kuuluvat niiden oikeutetuille omistajille, ja väärinkäyttötilanteissa pyydämme ottamaan välittömästi yhteyttä päätoimittajaan.

Tässä numerossa käytämme Lightboxia kuvamateriaalin näyttöohjelmana.

Satyyri is a public, non-profit endeavour. Image material copyrights are the property of their rightful owners, and any infringements should be notified immediately to the editor-in-chief.

As for image material viewing software, we are using Lightbox for this issue.